I vores iver efter at komme igang, kaster mange arbejdspladser sig over kampagner, film, ambassadørprogrammer og jobopslag uden at have styr deres kerne først. Og når vi ikke putter noget specifikt ind i kampagnemaskinen, kommer der ikke noget konsistent ud. Dermed ender vi med en række indsatser, der stikker i øst og vest - og får os til at fremstå inkonsistente eller uprofessionelle. Lidt ligesom at servere spaghetti kødsovs på et konditori. Eller amerikanske donuts på en fransk bistro.
Skab overblik og prioritering med kandidatrejsen
Hvad employer branding *egentlig* er: En introduktion til feltet
Mange tror at employer branding handler om glasur. At det handler om flashy profesionelle præsentationsfilm, roll-ups, beachflag og logokopper i lange baner. Men faktisk er det det modsatte.
I dette blogindlæg tager jeg livtag med begrebet, og folder ud, hvordan du kan gå til feltet, så det styrker arbejdspladsens tiltrækningskraft.
Den ene ting, der overtrumfer alt når det kommer til employer branding
Derfor skal I have fokus på jeres "why" i rekrutteringsindsatsen
Har virksomhederne fat i den lange (rekrutterings)-ende?
Ny analyse viser at 63% af alle virksomheder oplever mangel på arbejdskraft og i stedet må ty til rekruttering af mindre kvalificerede kandidater.
Men hvorfor lykkes virksomhederne ikke med deres rekrutteringer. Hvad gør de aktivt for at tiltrække de rette kandidater - og stemmer det overens med kandidaternes behov?
Hvad er employer branding egentlig?
Er du klar til at konkurrere om de dygtige medarbejdere?
1. marts kom der nye og overraskende beskæftigelsestal, der viste at vi er gået ind i 2023 med højeste beskæftigelse nogensinde. Trods usikre tider er beskæftigelsen faktisk steget med mere end 60.000 personer i 2022. Og mange virksomheder oplever store udfordringer med at tiltrække nok kvalificeret arbejdskraft - en situation der kun forstærkes når konjunkturerne vender og hjulene kommer op i hastighed.
Konkurrencen om de dygtige medarbejdere bliver kun vildere i årene der kommer.
Så det er NU der skal lægges en strategi for rekruttering.