Når du arbejder med employer branding, er det afgørende, at din kommunikation tager afsæt i det, der driver og motiverer de profiler, du søger. Altså at du taler til målgruppens behov og interesse, så du kan fremhæve de aspekter ved stillingen og virksomheden, der taler for et godt match.
Men hvordan får du den indsigt? 🔎 🔎 🔎
Du får her 3 tips, du kan gå i gang med i dag. 👇 👇👇
📞 Interviews – tal med folk, der har den profil, du søger.
Brug dit netværk til at finde folk – de fleste vil gerne hjælpe og bidrage med deres viden og erfaringer. Spørg bredt ind til deres arbejdsliv, hvad der motiverer dem og hvad de drømmer i fremtiden. Når du taler med folk, får du altid åbnet dit perspektiv og får øje på aspekter, du før var blind for.
📲 Lav små surveys – brug dit netværk og dine kanaler.
Du kan få nye perspektiver og teste hypoteser ved at lave små digitale surveys eller forespørgsler. Brug digitale features på de kanaler du/virksomheden er på – fx afstemninger, spørgsmål, barometer mv. På den måde kan du hurtigt få adgang til anonymiseret input fra målgruppen.
📊 Analyser og rapporter - fra relevante organisationer
Der findes et hav af dokumenteret relevant viden, som kan kvalificere din indsats. Styrelser, fagorganisationer, arbejdsgiver- og erhvervsorganisationer, fagblade, konsulenthuse mv udgiver løbende rapporter og analyser, der tager pulsen på bestemte dele af arbejdsmarkedet.
Fx fandt jeg via en analyse fra IDA ud af, at de vigtigste 3 elementer, når ingeniører kigger efter nyt job er
det faglige indhold i arbejdet
work-life-balance
et godt arbejdsmiljø.
Og via kandidatanalysen fra Konsulenthuset Balisager A/S, at danskere generelt har fokus på at
få gode kolleger
få en god løn
få en god chef – når de skifter job.
Faktisk var utilfredshed med chefen højdespringer, når det kommer til årsager for, at folk skifter job.