Den ene ting, der overtrumfer alt når det kommer til employer branding

Den ene ting...

... der styrker arbejdspladsens employer brand
... der tiltrækker dygtige og eftertragtede medarbejdere
... der reducerer rekrutteringsomkostninger betragteligt

Kan du gætte det?

👉 Det er at holde på jeres nuværende medarbejdere. 👩‍🔧 👩‍🎤 👩‍🚀 👨‍✈️ 👷‍♂️ 👩‍💼

Altså at skabe rammer og en klar mission, som jeres dygtige folk ønsker at være en del af. For det tiltrækker nemlig flere dygtige folk.

Derfor handler employer branding ikke så meget om glimmer og kampagner. Men mere om at finde ud af, hvad der skal til for at skabe en attraktiv arbejdsplads for de medarbejdere, I har brug for - og så de handlinger I sætter i søen for at realisere dette.

Og et godt sted at starte kunne fx være at eliminere de typiske årsager til at folk siger op (iflg. McKinsey 2022):

#1 Manglende karrieremuligheder 👉 Lad folk udvikle sig og tilbyd dem muligheder. Hvorfor skal man skifte arbejdsplads for at avancere?
#2 Dårlig ledelse 👉 Vælg ledere der får dine medarbejdere til at blomstre.
#3 Mangel på mening 👉 Vi vil alle gerne gøre en forskel, så arbejd med jeres "why". Ingen vil flytte mursten. Alle vil gerne bygge en pyramide.
#4 Dårlig arbejdsklima 👉 Livet er for kort til konflikter og dårlig stemning. Tag ansvar for den gode kultur og gå foran.

Når jeg hjælper virksomheder med deres employer branding strategi ligger der et stort fokus på at finde ud af, hvad de gør idag, og hvad målgruppen leder efter. Dermed finder vi ud af, hvilke styrker vi skal fremhæve - og om der er områder, hvor vi skal sætte ind med nye tiltag.

Hvad gør I for at holde på jeres gode folk?