Kandidatrejsen er et værktøj jeg bruger aktivt, når jeg skal omsætte strategi til eksekvering - og som du kan få stor værdi af uanset, hvor langt du er i arbejdet med employer branding.
Værktøjet er en hybrid mellem brugerrejsen, som er et genialt kortlægningsværktøj, og salgstragten, som adresserer de forskellige informationsbehov vi har, alt efter hvor vi befinder os – sådan erkendelsesmæssigt. Sagt med andre ord, så har ansøgere et meget specifikt behov form information modsat personer, der blot følger jer.
Hæng på, det er slet ikke så langhåret som det kan lyde😅.
Kandidatrejsen er sådan set et ret simpelt værktøj til at kortlægge kandidaters møde med jer – fra første kendskab, til de er blevet engagerede medlemmer af jeres hold.
Og hvorfor skal man så det?
Jo, ved at kigge på struktureret på, hvordan I møder kandidater, får du et godt overblik over, hvor tingene halter og hvor I bør sætte ind.
Sådan anvender du kandidatrejsen
Step 1: Spørg dig selv og dine kolleger:
Hvad gør vi for at styrke kandidaters kendskab til vores arbejdsplads?
Hvad gør vi for at hjælpe kandidater med deres overvejelser om at blive en del af vores arbejdsplads?
Hvad gør vi for at ansøgere får en god oplevelse?
Hvad gør vi for at bygge loyalitet og ”fastholdelse” blandt medarbejdere?Hvad gør vi for at gøre medarbejdere til aktive ambassadører?
Step 2: Skriv indsatserne op under hver fase– nu har du et samlet overblik over jeres indsatser i kandidatrejsen.
Step 3: Vurdér, hvordan I overordnet ”performer” i hver fase. På den måde får I et klart billede af, hvor I bør sætte ind. Herefter handler det om at definere mål for hver fase - hvor vi I gerne bevæge jer hen?
Jeg håber du ser værdi i værktøjet og en struktureret tilgang til arbejdet med employer branding. Som altid er du velkommen til at række ud til mig, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at facilitere processen.