Har virksomhederne fat i den lange (rekrutterings)-ende?

63% af virksomheder har i 2023 oplevet udfordringer med at rekruttere. Særligt når det gælder specialister og faglærte.

63%!!! 🤯

De vilde data kommer fra den rekrutteringsanalyse, som Konsulenthuset ballisager A/S har idag lanceret i dag.

Derudover viser analysen, at

✔︎ fleksible arbejdsvilkår
✔︎ videreuddannelse
✔︎ sociale arrangementer

... er nogle af de mest populære værktøjer virksomhederne bruger for at fastholde de gode medarbejdere de har.

Jeg glæder mig til at læse deres Kandidatanalyse, for at få medarbejdernes perspektiv på dette problem. Hvad er det de leder efter? Og stemmer det overens med virksomhedernes indsatser?

Hvad motiverer i virkeligheden medarbejdere?

For hvis man kigger på motivationsteorien - fx Herzbergs to-faktor teori - så ligger ihvertfald to af de ovenstående indsatsområder i den kategori han kalder “hygiejnefaktorer”. Altså faktorer man har en rimelig forventning til skal være til stede for ikke at blive utilfreds. Men det er ifølge ham ikke det, der får båden til at vippe og skaber glade og motiverede medarbejdere.

Nej, her skal man arbejde med indsatsområder han ganske sigende har valgt at kalde “motivationsfaktorer”. Altså dem, der er med til at skabe tilfredshed på arbejdspladsen. Og her er der tale om indsatser, der ikke kan håndteres af HR-afdelingen alene. Det er gennemgribende indsatser, der påvirker medarbejderens daglige arbejde - nemlig jobbets konkrete indhold, muligheden for at præstere og blive anerkendt.

Har virksomhederne fat i den lange ende?

Manglen på arbejdskraft er selv sagt et stort problem, men med ovenstående analyse kan jeg godt blive i tvivl om virksomhederne har fat i den rette værktøjskasse til at løse problemet. Ud over at lave et stillingsopslag og bruge LinkedIn - får de så fremhævet det, der skal til for at tiltrække de rette kandidater? Og stemmer deres fastholdelsestiltag overens med det, der rent faktisk motiverer deres medarbejderne?

Hvad tænker du?