Få en kernefortælling, der giver jer et forspring i markedet.
Har I svært ved at skabe en rød tråd i jeres kommunikation?
Kæmper I med at skille jer ud i markedet eller tiltrække de rette medarbejdere?
Sælger I komplicerede ydelser, der er svære at formidle?
Hvis du kan svare ja, til ét af disse spørgsmål, så har I brug for en kernefortælling.
Hvad er en kernefortælling?
En kernefortælling er en fortælling, der stiller skarpt på din virksomheds DNA. Den kan hjælpe jer med at skille jer ud i markedet og synliggøre den værdi, I tilbyder jeres kunder. Kernefortællingen formidler jeres visioner og drømme – dét, der får jer til at gå på arbejde - og pejler dermed også retningen ud for virksomhedens medarbejdere.
En kernefortælling er et simpelt produkt med stor værdi. For jeres virksomhed bliver ikke blot valgt på jeres ydelser, produkter eller pris. I bliver i lige så høj grad valgt på dem I er. På jeres historie og jeres passion. Øvelsen ligger i IKKE at anvende de samme buzzwords som alle andre, men istedet at beskrive jer så præcist og konkret som muligt. En beskrivelse, der ikke kan kopieres af andre.
Stadig ikke sikker på, at en kernefortælling er noget for jer?
En kernefortælling kan meget mere end blot at være en stærk fortælling - den kan ses på bundlinjen. Du får her fire gode grunde til, hvorfor I bør have en kernefortælling.
1. Positionering
En kernefortælling finder ind til kernen (sjovt nok) af virksomheden og dét, der er unikt. Måske leverer I et produkt, man kan købe mange steder, men tilbyder en sublim service? Måske henvender I jer til et anderledes segment end jeres konkurrenter? Måske drømmer I om, at jeres virksomhed kan være med til at gøre verden til et bedre eller sjovere sted? Måske ved I ikke selv, hvad der adskiller jeres virksomhed fra andre? Uanset hvad, så vil en kernefortælling sætte ord på det, der gør jer helt specielle. For det er I.
2. Konsistent brand på tværs af platforme
Når man har en kernefortælling, er virksomhedens kernebudskaber klart defineret. Kernefortællingen er rammesættende for alle kommunikationsindsatser og sikrer en rød tråd på alle platforme, der gør at jeres brand fremstår tydeligt, differentieret og konsistent.
3. Tidsbesparende
En kernefortælling sætter én gang for alle ord på virksomheden - og I undgår dermed at virksomhedens medarbejdere til forskellige anledninger bruger tid på at beskrive jer (med risiko for væsentlige afvigelser). I kan plukke elementer fra kernefortællingen til hjemmesiden, jobopslag, præsentationer, årsrapporten, kundebesøg etc. og dermed spare dyrebar tid.
4. Skaber retning og mål for virksomheden
Med en synlig kernefortælling står det klart for virksomhedens medarbejdere, hvor I er på vej hen og hvad der gør jer særlige. Og det virker selvforstærkende når ledelse og medarbejdere anvender de samme ord, for ord skaber mening og handling. En kernefortælling er dermed en effektiv metode, til at gøre jeres mål meget konkrete og nærværende for hele virksomheden. Virksomheden fremstår ligeledes tydelig og målrettet for kommende medarbejdere, som for de flestes vedkommende ikke blot tiltrækkes af løn men også af en arbejdsplads med mening og klare værdier.
Jeres kernefortælling er med andre ord vigtig. Men det kan være svært at finde tiden og måske den rette mand til arbejdet. Jeg kan hjælpe jer! Jeg tager styring på processen og sikrer, at I inden for en kort tidsramme står med en færdig kernefortælling i hånden. Alt I skal gøre er, at række ud.