Lyt til dine kunders behov og udfordringer
Alle virksomheder ved, at kunder er deres vigtigste aktiv. For glade kunder kommer jo igen og taler pænt om os.
Men det er bare ikke altid vi sådan for alvor ved, hvad der optager vores kunder. Og kommer derfor til at tilrettelægge indsatsen ud fra, hvad vi tror. For vi glemmer ofte i kampens hede at spørge dem.
Kender du det? Så er du ikke alene.
Virksomheder har så meget på hjerte, og ender derfor i deres iver ofte med at tage udgangspunkt i sig selv i deres strategi eller kommunikation. Fordi man bliver opslugt alt det gode virksomheden gør og kommer til at bruge sig selv som målestok for, hvad der kunne være interessant og relevant for en kunde. Men din interesse og viden overstiger med mange længder en almindelig kundes.
Du kan sikkert genkende udtryk som "Vi er markedsførende i Norden" eller "Vi har fokus på den gode kundeoplevelse". I princippet er det jo positive og velmenende budskaber - men de taler bare ikke til kunderne, som jo er optaget af deres egne behov og udfordringer og har brug for at høre, hvordan I helt konkret kan hjælpe dem.
For mig handler strategi om, at identificere de tiltag, der har størst betydning for din forretning. Og for dine kunder. Og finde ind til det unikke sted, hvor jeres behov og ønsker matcher hinanden.
Strategi skal ikke være dødt dokument, der ligger i skuffen, men istedet være et handlingsanvisende styringsredskab, der giver den fornødne indsigt og de rette værktøjer til at I kan ramme markedet super præcist. Du skal forstå dine kunders behov, problemer og handlemønstre før du for alvor kan skabe relevans for dem. Og når først du kommer på sporet af, hvor du kan gøre en forskel for dem, bliver det en dynamo, der driver alle dine aktiviteter mod samme mål. Og jeg brænder for at vise dig, hvordan du kommer igang med at arbejde langt mere kundecentreret.
Vi kan drive processen sammen. Eller jeg kan give et indspark til processer, der allerede kører.